torsdag 13. august 2015

smuldreeplekake

Jeg pratet om det for et par innlegg siden; at jeg liker så godt sesongmat. Gleden i å ha typer mat ekstra tilgjengelig på spesielle tidspunkter. Og særlig råvarer da. Som plommene jeg tok for meg sist. Nå er det snakk om epler. Her i leiehuset er det epletrær. Det har vi aldri hatt, men vi skal sørge for å skaffe oss noen på gården etterhvert. Da er det supert å kunne bruke av ressursene her allerede. Så da ble det eplekake til dessert på tunet da vet du.

Jeg skal forresten fortelle dere en hemmelighet... Jeg er nemlig mer glad i kalde epler, enn de kokte/stekte. Men kutter jeg eplene opp i så små biter som dette, får jeg ikke så store biter i munnen om gangen. Hehe. Jeg vet. Jeg høres ut som en 4-åring... Men det er helt sant. Og disse små eplebitene sammen med den gode og sprøe deigen, så blir det supergodt! Jeg gjør slik når jeg lager rabarbrapai også. Små biter, så får man ikke slike store og sure biter i munnen. Tips-tips ;O)

Jeg har lagt ut en oppskrift på denne kaken tidligere. Du finner den HER. Denne gangen laget vi en mer smuldrete versjon. Alt rett oppe i en form, smokk-smakk, på noen få minutter, har du en god og sesongriktig dessert! Serverer man vaniljeis til, blir det jo ekstra godt.

Man klarer jo ikke å skjære fine stykker av smuldrekaken, men dette ser vel ikke så værst ut dette heller? Litt melisdryss på toppen, og jeg kan love det smakte med eplekake. Fra "eget" epletre. En sommerkveld etter middag. På tunet. På landet. Ah!!

1 kommentar:

  1. Det var en smart måte å gjøre det på.
    Spesielt med rabarbraen. Laget en pai her tidligere og den ble sur, så da skal jeg teste det slik til neste år.
    Ungene er heller ikke så glad i hele eplebåter, så da må jeg kanskje teste ut denne måten.
    Bare jeg finner blåbær, så blir det blåbær smuldrepai. Mmm så godt med vaniljesaus til.

    Ønsker deg og dine en strålende helg.

    SvarSlett