tirsdag 17. november 2015

denne koften vil du finne i kofteboken 2

Kofter er et av de mest praktiske plaggene jeg vet om. Og dette er ikke noe salgstriks altså. Hihi. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre å ha på meg. Å slenge på seg en kofte når det er litt hustrig inne, eller ute når høstvinden såvidt har begynt å blåse. Under vinterjakka og over sommerkjolen. Til hverdag og fest. Den passer jo forsyne meg til alt! I høst da vi hadde noen nydelige dager i "Den stille viken", hadde jeg på meg en ny kofte. "Frøkengård med rundt bærestykke" har vi kalt den, og dere gjetter jo riktig: det er et nytt design som blir å finne i Kofteboken 2 som kommer nå til lørdag! 

(Lansering i Flekkefjord. På Grand Hotell. Klokka 1200-1500. Arrangør: Hos Mona.) 

Jeg hadde så lyst å vise dere den allerede tidlig i høst, men måtte holde på spenningen. Jeg visste jo så klart allerede da at den skulle bli "cover-mat" ;O) Men denne Frøkengårdkoften var altså perfekt å ha på seg da jeg skulle pusle litt med kransbinding ute på tunet. Og fargen vi har valgt til akkurat denne koften, passet jo ekstra godt i høstløvet. 


Vi har til og med valgt å ha den på utsiden av boken. Så fin syns vi den er! Inspirasjonen til denne koften har vi hentet i en gammel kofte som henger i gangen på Frøkengården på Hvaler. I boken vil dere finne hele historien om hvordan den havnet der. Til alle koftene i Kofteboken 2 har vi hentet inspirasjon i de gamle mønstrene fra vår norske historie. Det er så artig å dra rundt på turné med koftene, for det er alltid noen som stopper opp ved et mønster/kofte og kommer på at en slik en hadde de da de var liten, eller de strikket den til kjæresten sin i sin grønne ungdom. Kofter gir assosiasjoner, får frem gode minner og varmer deg samtidig. Ikke værst for å være et strikkeplagg! ;O)

Du vil finne oppskrift til denne Frøkengård-koften, samt flere andre med litt forskjellige mønster på bolen, flere farger og lengder i Kofteboken 2. Vi håper og tror dere vil like dem!

5 kommentarer:

  1. Nydelig kofte i vakre farger! Lykke til med lansering av boken.

    SvarSlett
  2. Hjertelig takk for nydelig bok (bøker)!!
    Hilsen Sissel (som var med på strikkedugnaden)

    SvarSlett
  3. Lurer litt på å strikke Frøkengårdkoften. Kjempefin. Men lurer litt på hvordan jeg skal lage halskanten,med opplegg i bomullsgarn. Har ikke sett denne fremgangsmåten tidligere. Finnes det en bruksanvisning på nettet?

    SvarSlett