mandag 28. desember 2015

tilbake til snøkledd landskap

I går satte den lille familien seg i bilen og kjørte oppover til Vest-Telemark igjen. Gjennom snøkledd landskap kjørte vi, og så alle hus som skinte i vintermørket. Spredt lå de. Med store hvite jorder rundt, og skogkanter med trær dekket av store og bløte vinterkåper. Jeg kjente hvilepulsen kom. Det er så estetisk, og det minnet meg så på hvorfor vi gjør det vi gjør. Hvorfor vi har flyttet fra byen til landet. Der hvor det er åpent og vakkert. For oss har julen kun bestått av kos, og jeg føler meg så takknemlig for at vi har så mye god familie å være sammen med. Jeg har satt pris på hvert minutt sammen med dem alle. Og etter fire deilige dager med familieselskaper på rekke og rad, kom vi altså opp til leiehuset vårt i går kveld. Dette hvite huset fra 40-tallet som er vårt midlertidige hjem. Og så kunne vi kjenne på gleden over å være her igjen også. Snøen lå lett og hvit over tunet, og juletreet vi hadde satt ut i varmgrader og regn, har nå funnet sitt rette element. Nå skal resten av romjulsdagene nytes her. 

Vi bor så godt her i leiehuset. Her er det både praktisk og koselig. Egentlig er jeg forundret over at jeg ikke føler det hele mer midlertidig. Kjenner det på kroppen liksom. Men jeg koser meg veldig her, og av en eller annen fin grunn klarer jeg å være tilstede akkurat her og nå med hele meg. Dette er vårt hjem nå. Selv om det ikke skal bli for en veldig lang tid. For vi har jo ikke glemt hva som er målet. Nei, det kommer stadig krypende nærmere og nærmere; ønsket og lengten etter å komme opp på gården. Virkelig prøve landlivet der oppe i bakkene med utsikten til høye fjell og stille vann. Og nå har vi endelig fått mulighet til å starte med husprosjektet der oppe. For noen dager siden var jeg oppe og tok noen "før-bilder". (Litt rart å kalle dem det, når man ikke har "etter-bilder".) Men om dere vil følge oss i prosessen videre fremover, tenkte jeg å vise dere noen glimt fra huset. Hvordan det ser ut på innsiden. Det har ikke fått mange bilder derfra, for jeg kan love at det ikke er mye estetikk å finne enda. Det ser mer ut som en slagmark. Så om dere vil ha en titt, får dere være forberedt på sterke bilder ;O)

Men først litt mer julekos, stille vinterkvelder, lys fra varme hus, glede over å være på landet, marsipan og fornøyde smil. Vi nyter romjulsdagene videre!

Ønsker dere alle gode romjulsdager!

9 kommentarer:

  1. Klart vi vil ha "før-bilder"! Vi VET jo at det blir fint ETTERPÅ! Dere er begge to så dyktige at dette blir bedre enn best! Lykke til med maaaange jobbetimer og myyyyye kos! Hilsen Else Sissel

    SvarSlett
  2. Hyggelige billeder og tekst !!! Nyd de sidste dagene i året og godt nytår :)

    SvarSlett
  3. Gleder meg til å følge prosessen :D Dere er så flinke, både til å skape estetikk, men også til å videreformidle med god tekst og flotte bilder her på bloggen :)

    SvarSlett
  4. HÄRLIGA vinter foton här i GBG fick vi bara EN dag med snö :) Jag önskar dig ett Riktigt Gott Nytt År och God fortsättning!

    Idag visar jag mitt nya kök och stolar på bloggen:)

    LOVE Maria

    SvarSlett
  5. Sikke smukke og rolige billeder og sikke en dejlig beskrivelse. Man lever sig helt ind i din fortælling og bliver totalt afslappet.
    Jeg ønsker dig og dine et fantastisk nytår med spændende nye projekter.

    Charlotte
    (Hos Villa Fryd)

    SvarSlett
  6. These photos are beautiful! What a winter wonderland.

    Linda

    SvarSlett