onsdag 10. februar 2016

gårdsoppdatering 1

Etter intensive og lange, (men kjempe fine!) dager på turné, var det godt å komme hjem til hverdagslivet igjen. Det beste med å være borte er jo tross alt å komme hjem. En vanlig hverdag her består av mye kontorjobb, og siden mitt fysiske kontor befinner seg i vårt hjem, blir det mye innesitting. I dag pakket jeg meg derfor inn i ull, og dro opp på gården for kjenne den friske luften, ha et koselig kaffe-lunch-slabras med Thomas og ikke minst kjenne på kroppen (igjen og igjen) hvorfor vi gjør dette her. 

Å komme opp bakkene i solskinn og med snø som smeltet rundt bena, fikk jeg ikke bare vårfølelsen, men jeg kjenner også gleden og iveren etter å virkelig komme opp og bosette seg her. Det er jo tross alt det som er målet. Legg merke til gresset som smetter frem fra kulde og is her forresten! Jeg vet, det kan komme mer snø, men jeg må virkelig si at jeg er glad for at neste måned faktisk er en vår-måned!

Men går det i det hele tatt fremover med dette gårdstunet vårt?

Åjadda! Det gjør heldigvis det, selv om jeg har oppdatert uforskammet lite her på LivsLyst i det siste. Jeg håper fremover å gjøre noen endringer på nettopp det. Innhuset har faktisk ikke mer enn ett gulv i første etasje. Alt er revet ut (før vi overtok) og nå har vi like godt startet nederst. Thomas holder på med forberedelser til gulvlegging. Vi ønsker å bruke så naturlige materialer som mulig, så han har foreløpig fylt på med lecakuler i alle rom som ikke har kjeller. Unntaket er dette rommet. Kjøkkenet. Her har vi laget en mini-kjeller på ca 1 x 1 meter som vi skal ha tilgang til med en lem i gulvet. Her kan kald drikke og syltetøyglass oppbevares, og man når dem med en enkel håndstrekning, for kjelleren er ikke dyp!

Snart er det klart for støping, og det betyr at om ikke lenge kan sement-bilen krype oppover bakkene her. Hipp-hurra!! Det blir en ny tid. Et hus med gulv. Det blir noe helt annet enn å hoppe fra bjelke til bjelke. Så langt det er mulig, skal alle de gamle materialene og bygningsdelene få være med videre i historien til dette huset. Og helst på samme plass som de alltid har stått. Så langt det lar seg gjøre for oss. Panelen dere ser her, skal skrapes, males og henge der den henger. Muren (til pipen) er ganske ødelagt, men vi skal reparere og fikse, og bygge opp igjen med leire slik det har vært gjort i utgangspunktet.  

I dag fant vi denne biten under en dørkarm (som isolering.) Moro? Joda. Utklippet er jo fra "Morgenbladet" torsdag den 15. desember 1898. Så klart det er moro, men det er mer enn det. 

Ut fra dette begynner vi nemlig å tenke: 

Denne avisen ble mulig lagt her i 1898, men det var ikke da huset ble bygget. Det ble nemlig bygget tidligere. Siden ble det bygget på, det vet vi. Huset har også blitt flyttet flere ganger. Vi vet også, pga sport i maling og bjelker/tømmer osv, at døren inn til kjøkkenet, der avisen ble funnet, ikke stod i den opprinnelige laftekassen. Den har kommet inn senere. Da huset fikk to ekstra rom. De bygget altså på nesten halvparten av hva huset opprinnelig var. Med dette i konteksten, lurer vi nå på om vi har funnet ut når påbyggingen skjedde. Kan det ha vært i 1898? 

Slik holder vi på da. Aller mest Thomas skal sies. Jeg sitter jo mest på kontor og passer Lille om dagen. Men jeg syns det er spennende å finne ut husets historie på denne måten. Det er ikke så mange andre enn huset selv som kan fortelle oss det. Hvis det ikke dukker opp noen riktig gamle fotografier eller tegninger da.

Så tar vi altså vare på disse sporene fra fortiden, og bringer dem med inn i fremtiden. I det som skal blir vårt hjem. 

***
Som dere ser av overskriften, vil det blir flere slike gårdsoppdateringer. Noen slike som dette innlegget, der dere får en oppdatering fra flere detaljer i prosjektet, men også andre litt mer inngående innlegg der jeg forteller og viser mer fra én sak. Innleggene vil bli lagret under GÅRDEN VÅR og PROSESSEN oppe i menylinjen. Om du vil lese og se hva som har skjedd så langt på gården, kan du trykke deg inn der. 

5 kommentarer:

  1. How wonderful it will be to watch this work in progress.

    Love your mittens!!

    Linda

    SvarSlett
  2. Så utrolig spennende å få følge med på reisen deres på denne måten. Gleder meg veldig til å klikke meg inn i bloggen og være med på både bygging og restaurering! Og så godt å lese at dere klarer å nyte skatter dere bygger og hele prosessen rundt oppussingen. Jeg er slett ikke så naiv at jeg tror det bare er gøy, men det virker som dere er flinke til å ta vare på små hverdagsgleder. Og det - det er jo selve livet.

    Ønsker deg en flott dag og venter i spenning på "gårdsoppdatering 2".

    SvarSlett
  3. What a great find! Anything that points to your homes history is brilliant. It is so interesting to see how different your homes are from ours. We live in a 3 story town house built in 1841 and we too love to research its history, though sadly many of its original features are long gone. We do still have the quarry tiled kitchen and stone flagstones in the hall as well as one or two fireplaces so all is not lost. I will follow your progress with interest.

    SvarSlett
  4. Spennende hva dere finner brukt som isolasjon! Kanskje noen gamle klesplagg dukker frem? :-)

    SvarSlett
  5. Så fint med små spår som ni tar vara på. Husets historia ger en fördjupad dimension åt boendet!

    SvarSlett