tirsdag 18. oktober 2016

daglig brød til bygningsmannen

Daglig brød 
- til bygningsmannen

I dag står jeg nok i fare for å virke som jeg har falt helt inn i husmorrollen. Det kan kanskje for tiden virke som jeg småtripper rundt i huset med forkle og støvklut i hånda, mellom hvert brett som skal ut eller inn av ovnen. (Dere ser sammenhengen når dere leser dere lengre ned her.) De som kjenner meg vet at det ikke er slik da. Jeg sitter mest på kontoret mitt og jobber meg gjennom reoportasjemateriale og boksalg. Og kanskje jeg ikke står i fare for å fremstilles slik heller. Uansett er målet med dagens innlegg å fortelle om noe godt og lurt jeg laget i går, og så syns jeg bildene ble så fine. 
- Om jeg må si det selv ;O) 

Grunnen er at jeg liker så godt de brune og røde høsttonene sammen med mer stramme, og klassiske striper og mønster, i blått. Den naturlige treflaten og steinen. (Skiferplaten fikk jeg i "goodieskreppa" da vi hadde "Landlig Gründer Treff", og er fra @heggtveitgardsbutikk.) Og så er det disse brødene da. Jeg blir jo aldri lei av å ta bilde av dem. Knudrete og uforutsigbare som de er. Så får vi bare håpe dere ikke blir lei av å se på dem. Men denne gangen inneholder altså dette et poeng ekstra:

Thomas ønsket seg nemlig porsjonsbrød. Brød i litt mindre størrelse slik at han i løpet av en jobbedag spiser opp hele brødet. Og jeg tenkte jeg skulle innfri dette ønsket. Når jeg vanligvis setter en deig, blir det tre halvstore brød. Denne gangen delte jeg opp deigen i flere små. Egentlig slik jeg begynte å bake dem da jeg først satte i gang med kaldhevingsdeiger. Det er noe av det lureste jeg har gjort forresten. Siden har utseende endret seg litt. Før var de runde, nå vrir jeg deigen litt før steking, og brødene holder en fin fasong uten bruk av brødformer. Ja, jeg syns jo de er så fine som sagt at jeg aldri blir lei av å ta bilder. Så dette blir sikkert ikke det siste innlegget...

*Jeg er forresten også godt i gang med epleforedlingen. Mitt samarbeid med dere. Jeg har tørket epler og laget en supergod dessert. Jeg skal ta bilder og jobbe videre. Det er flere oppskrifter som skal testes. Og deles! Gleder meg til å gi dere en prøvesmak. 

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 # foredling #

1 kommentar:

  1. Estetisk ! Jeg liker også veldig godt bilder med bakst. Nesten så en kjenner duften av nybakt.

    SvarSlett