tirsdag 11. oktober 2016

høststuppe i høstsol

Ok, da setter vi i gang!

Høsten er en nydelig tid på så mange vis. Selv etter en "kort" sommer, blir jeg av en eller annen merkelig grunn klar når høsten dropper ned sine første høstblad. Frem med varme kofter, vindtette ytterjakker, vevde løpere, stearinlys og ullpledd. Og så syns jeg treverket gjør seg ekstra fint på denne tiden av året. Gamle trau, treboller, trebord, og ja, gjerne en trekniv i ny og ne også. Og så er det grønnsakene da. Som jo gjerne skulle vært dyrket i egen jord, men den tid kommer! Enn så lenge får det greie seg med kjøpesaker.

Med de deilige grønnsakene, blir det supper. Mange slags. Det siste jeg har fått dilla på, er sellerirotsuppe. Det får jeg ta en annen gang, for denne nydelige høstdagen ble det grønnsakssuppe med kjøttdeig. Litt sånn hverdagsmiddag for oss. Og med hjemmebakede flatbrød. Akkurat så tykke og små som jeg liker dem aller best. Da kan jeg bruke dem som "knekkebrød" til frokost og lunch også. Når jeg baker slike, blir det en god bunke som varer en stund. De passer både til høst, jul, vår og... sommer! Flatbørd altså. Det spiser jeg året rundt ja. 

I grønnsakssuppen putter jeg oppi alt jeg har tilgjengelig i skapene. Og så har jeg begynt å kjøpe neper. De skjærer jeg i skiver og mauler, eller de havner i suppen. Supergode til begge deler!

Denne høsten har jo vært spesielt fin. Og fra i sommer har vi bare fortsatt å spise middag ute, på det vesle gårdstunet vårt. Senest i forrige uke hadde vi altså suppemiddag her ute på langbordet. Med blånende fjell og stille vann i bakgrunn. Jeg nevnte det for Thomas da vi satt der. "Tror du vi hadde sittet ute i dag om vi bodde her?" Jeg vet jo bare med meg selv at det er mye enklere å dekke bordet inne, der alt er tilgjengelig. Svaret var et klart "ja!" Så får vi prøve å holde oss til det. Legge varme skinn i benkene, og gjøre borddekkingen enkel. Jeg tror jammen vi skal klare det!

For en høstsuppe, med høstgrønnsaker kan vel ikke spises et bedre sted enn ute i høstsolen?

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 #

7 kommentarer:

  1. What a beautiful place to eat this lovely soup.
    Have a nice day.
    Best wishes - Margit

    SvarSlett
  2. Godt valg! Jeg også elsker høsten :)
    Klem ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Den klare luften, fargene, de varme klærne vi må ta på oss, røde kinn... Ja, det er deilig!
      Selv om sommeren er høydepunktet i året, går det jo an å ha flere tanker i hodet på en gang ;O)

      Slett
    2. Riktig! Det er koselig, også :)

      Slett
  3. Så herlig! Høsten på Vestlandet har vært eventyrlig. Langvarig pent vær i sept/okt. er ikkje årvisst på disse kanter.
    Venter med lengsel på å få se innebilder fra gården. Hehe, innrømmer at nysgjerrigheten rår. Liker så godt stilen og livsfilosofien din.
    Ha fortsatt en herlig høst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er treg i avtrekkeren når det gjelder innebildene, men det er også fordi mye er så uferdig enda. Skal se hva jeg gjør med saken ;O) Gleder meg jo til å vise dere resultater, ikke bare prosess!

      Slett