tirsdag 25. oktober 2016

om gjestene plutselig står på trappa

Så gøy! Da har jeg prøvet ut enda en av deres oppskrifter. Det er så moro å ha fokus på hva slags go´saker man faktisk kan lage av høstens epler. Jeg har virkelig hatt så lyst til å prøve ut mer enn syltetøy. Vi har høstet kun et tre fra hagen, men det blir jammen mye frukt av det, og det viser seg å være så mange muligheter. Mitt mål er å teste ut en del av deres tips, og legge ut bilder her på Livs Lyst fremover. Heldigvis holder vintereplene lenge, for det er jo litt andre ting som må skje innimellom. I helga holdt jeg blant annet foredraget "Den store koftejakten" på Egmonthuset i Oslo. Nok en fin-fin opplevelse. Det er alltid så hyggelig å komme ut og møte strikkerne. Men så er det jo også så fint å kunne samarbeide med dere lesere her, om foredling av epler. Denne gangen hadde jeg lyst å prøve ut et av tipsene @annesrom (instagram) ga meg. Hun sa blant annet dette: 

"Har en superenkel oppskrift på en skikkelig god kake , om jeg skal si det selv;) Kan slenges sammen i en fei om gjestene plutselig skulle stå på trappa."

Jeg ville prøve. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn å lage ting på en enkel måte, som likevel blir supergodt. Og ikke minst er det en stor fordel at man kan hente frem noen epler og slenge sammen en røre litt sånn i full fart om man får gjester. Og det smakte godt, det skal jeg love! Denne vesle familien (Bygningsmannen, Lille og meg) knertet halve kaken til kvelds i går.

OPPSKRIFT

3 egg
3 dl sukker 
Piskes stivt. 

100 gr smør 
Smeltes.

3 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
Epler i biter.
Blandes godt. 

Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 50 minutter. Steketiden kan variere etter størrelse på form. Bruke kakestikke for å sjekke når det nærmer seg. Kaken synker litt sammen når den kommer ut av ovnen. Pynt med for eksempel melis, og eplestjerner trykket ut med pepperkakeformer. Hent gjerne noen småkvister med friske blader fra epletreet i hagen. Servér gjestene du er heldig å ha fått besøk av, og kos deg! 

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 # foredling #

2 kommentarer:

  1. Anne Katrine Kronstad4. november 2016 kl. 17:25

    Så koselig at dere likte kaka:) Nydelig bilde du har tatt:) Alltid så inspirerende her hos deg:) God helg!

    SvarSlett