onsdag 10. juli 2013

HISTORIEN OM DET VESLE HUSET

Det var en gang et lite hus som hadde mistet det viktigste av alt for et hus: nemlig taket. De nye eierne fikk lagt på et midlertidig skydd over de gamle tømmerstokkene som en gang hadde huset en familie. "Kanskje jeg en gang i fremtiden kan bli et hjem igjen?" tenkte det vesle huset oppe i den bratte lia.

Vinteren kom og med den en veldig storm. Om det var "Emil" eller "Dagmar" som streifet tunet med veldige kast den vinteren, minnes ikke huset. Hun vet bare at store bjelker brakk i to som tynne fyrstikker og det som så fint hadde gitt ly for fukt og væte rant inn mellom takpanel og gamle tømmerstokker. Heldigvis kom de nye eierne raskt til det vesle tunet og det sørgelige synet. 

Takplatene kom på plass igjen og huset fikk trøst ved å bli pyntet til julefeiring. Feiringen foregikk i stillhet for det vesle huset, men de nye eierne nøt fine soldager i førjulstiden sammen med det og hadde ikke vanskeligheter med å se for seg at en gang - en gang- ville det bli fint å feire jul på riktig her.

Våren kom og med den begynte det å spire og gro rundt det vesle huset igjen. Som så mange ganger før, men huset måtte smøre seg med en god tube tålmodighet. For ikke riktig enda var det det sin tur til å få oppmerksomhet. Låven trengte sårt nytt tak den også og her holdt det ikke med noen midlertidig løsning.

Vår ble til sommer og siden til høst.... Og de nye eierne tenkte mange tanker. Både på hvordan huset skulle få stellet det fortjente, men også hvordan det ville bli å bo i bakkene her oppe.

Da snøen la seg var det ikke vanskelig å ta fremtidsbrillene på. Det vesle huset så nesten beboelig ut. Den vennlige snøen dekket over alle sår og mangler. De nye eierne begynte å lengte etter lys i vinduene og fyr på peisen. 

Men så..... endelig.....!

Det vesle huset hoppet regelrett opp i luften av glede! Opp på jekkebukker ble det hengende mens den gamle grunnmuren stein for stein ble plukket ned. Hele det skjønne inngangspartiet pakket de nye eierne forsiktig sammen og la til side og det vesle huset ble trygg på at selve kronen på verket en gang skulle settes på plass igjen. 

Moderne saker som drenering rundt veggene måtte til for å sikre en god fremtid for det vesle tømmerhuset og for å holde på de store jordmassene som oppstod, ble de gamle steinmurene bygget opp igjen. I dagesvis holdt de nye eierne på. Stein på stein vokste det frem rene kunstverk av natur rundt det vesle huset og både tømmerstokker og mennesker smilte fornøyd.

Jorden kunne planeres ut foran inngangen og de gamle tømmerstokkene så for seg både hvite benker og glade mennesker sitte nettopp her hvor det var flatt. 

I vær og vind jobbet de nye eierne. I kamp mot både knott og regnskurer og sakte, sakte kunne den gamle muren bygges opp igjen under de værbitte tømmerstokkene. Dette ga næring til det vesle husets drøm. "Kankskje kunne dette bli et hjem med tiden igjen?"

De ivrige menneskene har fortsatt å jobbe og råte-tømmer har blitt byttet med nytt godt treverk. Om dere kommer innom igjen skal dere få se både dette og hint. Og kanskje vil det informeres om mer detaljer rundt arbeidet som sakte, sakte, men sikkert skrider frem!!!

Lafting ferdig! Alle råtne tømmerstokker er byttet ut med god og tettvokst furu.
Motiv: baksiden av huset.
HER kan du lese mer om prosessen.

Grunnmuren på plass. Les mer om prosessen HER

Takstein på plass!!! Gammel teglstein som har levet et liv i sikkert 100 år har fått sjansen til å gjøre nytten de neste 100 også. Les mer om prosessen HER.

37 kommentarer:

  1. Det ante meg at dere ikke skulle igang med kosmetisk førstehjelp, og det er bra for huset at dere gjør dette skikkelig.

    Jeg gleder meg til fortsettelse på eventyret.

    SvarSlett
  2. Du verden.. Kjempekoselig historie, og for en jobb dere har gjort. Man må være utstyrt med MYE optimisme og tro på at slike prosjekt virkelig kan la seg gjennomføre. Men vil maan det nok, ja - da får en det til. Dere har et nydelig sted der, og jeg koser meg med å følge med.

    SvarSlett
  3. Nydelig hus og nydelig historie!

    SvarSlett
  4. IMPONERENDE!!!! Dere er utrolig dyktige og fortjener virkelig all mulig ros! Gleder meg til fortsettelsen...! :) Hilsen Randimor

    SvarSlett
  5. Det er litt av et prosjekt dere har startet. Og vi som av og til tenker at vi har tatt oss vann over hodet på Bergheim.... Men utrolig flott blir det. Likte kjempegodt det arbeidet dere har gjort rundt huset med stein. Blir spennende å følge med videre. Stå på !!!

    SvarSlett
  6. Liv

    For et skjønt lite hus. Gleder meg til å følge med på fortsettelsen av eventyret.
    Lykke til!

    Klem Line

    SvarSlett
  7. Så nydelig du forteller om det lille vakre huset. Kjente meg vemodig med tanke på at huset har stått forlatt og mistet familien sin. Så heldig det lille huset er nå da dere har funnet det. Gleder meg til å følge med både huset og dere videre.

    SvarSlett
  8. Jeg er imponert! For et arbeid!
    Dette huset blir et hjem til slutt, det er jeg overbevist om. Du oser av kjærlighet til huset :)Lykke til videre, blir spennende å følge med.

    SvarSlett
  9. Imponerende! For en innsats! Jeg tenker det lille huset sukker fornøyd over det det som blir gjort, og over at det ble nettopp dere som er eiere!
    Det står stor respekt av det dere gjør, og når man trosser årets milliarder av knott, ja da kan vel gjøre hva som helst! :-)
    Jeg gleder meg til å se fortsettelsen - Liv

    SvarSlett
  10. Sååå spennende å følge med på denne prosessen! :-) Har ingen problemer med å se for meg hvordan det en gang kommer til å se ut. Du skriver veldig levende. Gleder meg til neste innlegg.

    Nina

    SvarSlett
  11. For en fantastisk jobb dere gjør på den fine plassen!
    Gleder meg til å følge med på fortsettelsen!

    mvh
    Hege

    SvarSlett
  12. Beundrer deres pågangsmot!!! Det blir nok en perle til slutt;D Har dere tenkt å bygge ut? Er misunnelig på den nydlige blondeverandaen, slike ting unnet de seg ikke på vestlandet.. Skulle gjerne hatt en slik veranda på vårt 120 års gamle hus, men det hadde vel blitt helt feil :D

    SvarSlett
  13. Å så spennende! Gleder meg til å følge med videre! Ønsker dere fine sommerdager på den gamle gården deres! :)

    SvarSlett
  14. Hei på deg Liv!!!
    Skal jammen si dere har jobbet på!!!
    Er helt sikker på at det gamle huset er veldig glad for all jobben dere har gjort!!!

    Stå på, dere er kjempeflinke!!!

    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  15. Jest piękny! Ile musi kryć historii :)

    SvarSlett
  16. Hei, WOW - gosh....helt utrolig.....dette blir spennende å følge....sommerklem Siv:-)

    SvarSlett
  17. Forstår at dette er mye jobb, men det blir nok nydelig når d er ferdig.

    Klem Marit

    SvarSlett
  18. Vilket fantastiskt arbete ni gör! Det är mycket jobb med detta.

    SvarSlett
  19. Kjære Liv, dette var fantastisk spennende og kjekt å lese! Så flink du er, både på den ene og den andre måten. Jeg beundrer dere begge to for at dere tar vare på kulturarven på en slik forbilledlig måte. Det blir interessant å følge dere videre.

    Lykke til i det flotte arbeidet dere er i ferd med å utføre!

    Varme hilsener fra Randi

    SvarSlett
  20. Så moro! Synest det er så bra dikkon murar og steller det som om det var før i tida. Eg gler meg til å sjå ferdig resultat. Stå på! :-)

    SvarSlett
  21. Utrolig spennende prosjekt! Er overbevist om at det lille huset er fra seg av begeistring, for at de nye eierne har kastet seg over jobben. Bra jobba! Gleder meg til å høre og se mer! :)

    SvarSlett
  22. Åh så godt at dere er i gang med huset:) Har vært litt synd på det der det har stått og manglet lys og varme.... Dere er så flinke til å se hvordan ting må være for at det skal bli bra - det lille huset er heldige som har fått dere i tunet sitt:)))

    SvarSlett
  23. Så spennende og fint innlegg. :) For en jobb dere har! Lykke til videre! :) Gleder meg til å følge med videre!

    God sommer! :)

    SvarSlett
  24. Dette blir bra! Er så glad for at det finst sånne som dykk! Steg for steg, og så er det i mål :-)

    SvarSlett
  25. Så flott det blir! Gleder emg til å lese fortsettelsen når jeg kommer hjem fra ferie! Her males det med linolje om dagen. Det lukter utrolig godt og blir så fint! Ha en fin jobbesommer!

    SvarSlett
  26. Dette blir bare helt fantastisk,har følgt dere siden dere kjøpte gården.Er så flott
    at det finnes sånne som dere,vil helt til bunns og så opp igjen.Det er altfor mange
    flotte småbruk i dette landet som står og visner hen.Blir spennende å følge dere
    videre,masse lykke til.Hilsen Merete.

    SvarSlett
  27. TUSEN TAKK FOR ALLE SÅ GODE ORD OG OPPMUNTRINGER!! DERE SKAL VITE AT DET HJELPER SOM ET DYTT I RIKTIG RETNING. AT DERE HAR TRO PÅ OSS. VI ER VED VELDIG GODT MOT NÅ, MEN ER FORBEREDT PÅ AT DET KAN BLI TUNGE DAGER OG PERIODER. MEN DETTE VIL VI SÅ GJERNE. SÅ TUSEN TAKK IGJEN FOR ALL GOD STØTTE!!

    SvarSlett
  28. Så utrolig gøy eventyr som jeg bare gleder meg til å høre på videre! Stå på videre dere gjør en så fantastisk jobb!!!

    SvarSlett
  29. Så vakkert du skriver! Og at det lille huset skal få drømmene sine og enda litt til oppfylt er jeg ikke i tvil om. Stå på!

    SvarSlett
  30. Så utrolig spennende å følge huset i denne prosessen! Gleder meg masse til fortsettelsen! Hilsen Hanne (en av kursdeltagerne i Skien i vår :-) )

    SvarSlett
  31. Fy søren så flinke dere er!! For et pågangsmot!! Så bra! Veldig bra fortalt!!! Solhilsen fra Balke

    SvarSlett
  32. Spennende å følge med dere.Kommer oppom en gang vi er i Kviteseid. Hilsen Ellen Dobbe.

    SvarSlett
  33. Helt supert å kunne følge med på hva dere gjør
    på denne måten. Dere har vært superflinke og jeg
    gleder meg til å se hvordan det blir etter hvert! :)

    SvarSlett
  34. Så koselig du har skrevet om det nydelige huset!
    Skal si det huset har sjarm :)
    Godt at det blir tatt godt vare på. Det er en møysommelig jobb.

    Lykke til videre!

    SvarSlett