fredag 25. april 2014

gratis oppskrift på nostalgisk tørkestativ

Lenge før jeg var gammel nok til å ha egen hage var jeg viss på at jeg ville ha et hjemmelaget tørkestativ en gang. Det forekom meg allerede da at de huslige syslene måtte bli litt hyggeligere om jeg kunne få henge opp klesvasken ute på et nostalgisk stativ. For i en frodig og litt overgrodd gammel hage hadde jeg sett det stå og skinne i solen en gang. Det gammeldagse tørkestativet i tre. Da egen hage faktisk ble en realitet, måtte tømrermannen min frem med både blyant og hammer. Raskt ble et koselig tørkestativ tegnet ned på papir og siden rent fysisk plassert i det grønne utenfor det gamle hvitmalte huset vårt.

I mitt arbeid som journalist har jeg ved flere anledninger laget reportasje om nettopp dette hjemmelagde tørkestativet. Vi opplevde et stort påtrykk og mange lagde det samme stativet eller lot seg inspirerere til å lage sitt eget med en litt annen vri. Siden det nå våres igjen tenkte jeg å legge ut både bilder og oppskrift slik at enda flere kan få laget seg et hyggelig tørkestativ - om de trenger og har lyst!

OPPSKRIFTEN FÅR DU HER PÅ LIVS LYST

Grav to hull med 3 meters mellomrom. Hullene bør være 80 cm dype og 40 cm i diameter.

Lag hvert endestykke for seg. Skjær ut eventuelle profiler i "sveitserstil" og sett dem sammen med spiker som anvist på skissen øverst. Bor ut hullene til snorene. Hvis toppstykket er 145 cm langt, kan du bore første hull 5 cm fra enden og så fortsette de neste med 15 cm mellomrom. Da vil hullene bli jevnt fordelt og du ender opp med 5 cm på den andre siden også.

Gjør nøyaktige mål og skjær til midtstykket når endestykkene er plassert godt i jorden. Da slipper du å prøve og feile på lengden. 

Buer du midtstykket litt på toppen, blir den også fin å tørke eller banke filleryer og tepper på!

*Legg vinkelarmene løst på T-formen før du skjærer til for å bestemme utseende på stativet.
*Tørkestativet tåler fint vekten av tunge og våte ryer og det er god plass til tepper som kun skal bankes.
*Utskjæringene på stativet er prikken over i`en. De kan freses ut eller skjæres til med en skarp kniv.
*En enkel spiker eller krok på endestykket er kjekt å henge teppebankeren eller klypebøtta på.

Da får en bare si `lykke til`
og nyt duften du tar med deg inn med den tørre klesvasken!

Det vil ligge en link til dette innlegget øverst i høyre kolonne her på Livs Lyst slik at du enkelt kan finne frem til det igjen.

17 kommentarer:

  1. Så fint stativ, dette skal vi skal se om vi kan få snekret sammen. Rene klær som henger til tørk er faktisk en ren nytelse, både å henge opp og nyte synet av, da er det ekstra hyggelig med et slikt nostalgisk stativ.

    SvarSlett
  2. De stativene er kjempe koselige:)
    Har selv laget sånne i flere år for mange og de er veldig populære:)
    Fin helg til deg
    Klem Merete

    SvarSlett
  3. Adorei! Vou farer muito em breve na minha casa! Muito brigada, beijos!

    SvarSlett
  4. Hei til deg,utrolig koselig tørkestativ,minner meg om det vi hadde i min barndom.Jeg ble også opptatt av fargen
    på stativet,har du navn/kode på beisen/malingen?Må også få lov å si at din blogg er helt utenom det vanlige,er så
    imponert av deg og Thomas.Ha en strålende helg.Hilsen Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har malt med helt vanlig oljemaling hvit. Bildet kan kanskje lure øyet litt. Det ser jo nesten grått ut. Vær og vind har jo også gjort sitt.

      Slett
  5. et akkurat slikt fikk jeg i fjor - laget av mannen - etter bilder jeg hadde tatt av et tørkestativ ved et gammel hus.
    Og jeg tenkte det samme om den "stanga" i midten - kjekt til tepper ol ...... utskjæringene skulle jeg ordne selv, men det har jeg ikke fått gjort enda .....

    SvarSlett
  6. Ååå,slikt tørkestativ hadde vært fantastisk å ha ♥
    Du tar bare de nydeligste bilder, ser skikkelig idyllisk ut :)
    Takk for at du deler oppskriften :)

    Klem Bente


    SvarSlett
  7. Hej Liv!
    Tack för beskrivningen - det är exakt ett sådant torkstativ vi önskar oss Nu ska vi bara hitta en bra plats på tunet, sedan sätter vi igång.
    Hälsningar
    Anna

    SvarSlett
  8. Dere to er bare så flinke å få det til.
    Digger" det Dere holder på med.
    Hilsen fra rb.

    SvarSlett
  9. Bengt Sandholtet28. juli 2014 kl. 11:52

    Hei. jeg har også lagd slike. Bildene deres er så fine så jeg vil gjerne spørre om jeg kan få bruke de på min side? En fantastisk gård dere har.

    Hilsen Bengt

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bengt.
      Kan du sende en link til siden din?

      Slett
  10. Link til siden min er: https://www.facebook.com/#!/pages/Bengts-Snekkerverksted

    MVH
    Bengt

    SvarSlett
  11. https://www.facebook.com/pages/Bengts-Snekkerverksted

    mvh
    Bengt

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager sent svar her Bengt.
      Bare legg bilder ut på siden din.
      Må bare ha med opphavsrett og link til dette innlegget her på Livs Lyst.

      Spennende å se!

      Slett
  12. Hei. Hvilken dimensjon har du brukt på materialene?

    SvarSlett
  13. Hei. Hvilken dimensjon er det på materialene du har brukt?

    SvarSlett